کد مطلب:47457
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
در كدام يك از آيات به مبارزه با استكبار جهاني توصيه شده است؟ توضيح دهيد.
در فرهنگ قرآن كريم، مستكبر به كسي اطلاق ميشود كه از قبول حق سرپيچي كرده و با آن مبارزه كند; كه اين ويژگي غالباً از صفات كفار است. إِلَـَهُكُمْ إِلَـَهٌ وَ َحِدٌ فَالَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ بِالاْ ?َخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنكِرَةٌ وَهُم مُّسْتَكْبِرُون # لاَجَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُو لاَيُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ ;(نحل،22ـ23) معبود شما خداوند يگانه است، اما آنها كه به آخرت ايمان ندارند دلهايشان حق را انكار ميكند، و مستكبرند، قطعاً خداوند از آن چه پنهان ميدارند و آن چه آشكار ميسازند با خبر است او مستكبران را دوست نميدارد.; هنگامي كه من اين گروه بيايمان را دعوت ميكنم تا مشمول عفو تو شوند انگشتها را در گوش گذارده و در زير لباس خود را پنهان ميكنند، و در گمراهي اصرار ميورزند و در برابر حق استكبار دارند.(نوح،7); و هنگامي كه به آنها بگويي بياييد تا رسول خدا براي شما آمرزش بطلبد، سرپيچي ميكنند و آنها را ميبيني كه مردم را از راه حق باز ميدارند و استكبار ميورزند.(منافقين،5)
بر همين اساس است كه امام عليصريحاً شيطان را به عنوان سلف المستكبرين (پيش كسوت و سرسلسلة مستكبران) معرفي ميكنند; چرا كه او نخستين گام را در مخالفت با حق و عدم تسليم در مقابل اين واقعيت كه آدمغ از او كاملتر است برداشت.
با تعريف فوق از استكبار، اينك ميگوييم: استكبار معناي وسيعي دارد، كه ممكن است در ابعاد خرد و كلان، فردي و عمومي، انسي و جنّي و... جلوه كند.
قرآن كريم، با استكبار در تمامي ابعاد مبارزه كرده است; كه مبارزه با استكبار جهاني يك مصداق از آن است.
شيوههاي برخورد قرآن كريم با چنين پديدهاي متفاوت است: 1. بيان ويژگيهاي متكبران:
(اعراف،36; نسأ 37ـ39; نحل،23ـ24; نوح،7; منافقين،5 و...) 2. توصيه به مستكبر نشدن افراد: (اسرأ،37; انفطار،6; فرقان،63) 3. استكبار در برابر آيات الهي: (لقمان،7 و...) 4. سرنوشت متكبران: (احقاف،20 و...) 5. مبارزه با استكبار به ويژه استكبار جهاني: (طه،24; طه 43; انفال، 60; سبأ،46; توبه،73; تحريم،9; فرقان،52; حج،78; مائده،54 و...)
در پايان، بار ديگر قابل ذكر است كه بگوييم: درگيري طرفداران حق با طرفداران ناحق در واقع مبارزة آنها با استكبار در سراسر جوامع بشري و غيربشري است. بر اين اساس، آيات بسياري اشاره به اين مهم دارد، كه بيان نشاني آيات از حوصلة اين پاسخ نامه خارج است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 11، ص 189ـ195، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.